Direktlänk till inlägg 14 januari 2010

Jennifer kom till världen….. del 1

Av Maria - 14 januari 2010 17:23


  

Efter haft förvärkar 2 dygn med dålig sömn ringde jag till Förlossningsavdelningen och rådfrågade dem hur jag skulle göra för visste att jag inte orka ha så ont i 1 natt till utan sömn, så de föreslog att vi skulle åka in och jag skulle få en sömntablett.

Vi var inne på sjukhuset vid 20.45 lördagen den 9 januari och en person kom för undersöka mig med en gång. Då märkte hon att vattnet gått och jag var öppen 5 cm. Så hon sa du kan ju glömma sömntabletten… det blir nog födda bebis istället =).

Så fler personer kom in det var oxo skiftbyte precis då vi kom så det blev extra många i rummet.


Sen började det lite dramatiskt… hon fann inget hjärtljud först.. men efter en ministund som var lång så hitta hon iaf den till slut. Sen koppla de in mig till CTG maskinen. Där märkte de att bebisens hjärtljud inte var så bra under mina värkar så de tillkalla in en läkare oxo för att övervaka det hela.

Han berätta om det inte blir bättre kan det bli akut kejsarsnitt, men efter ett tag så blev alla värden normala och behöll sig normala.

Det var bara sätta ”igång” med en gång, så började med att ta lustgas, som sedan blev verkligen min bästa vän förrutom ett stort puchhjälp av Olof och personalen förstås. Utan den vet jag inte man skulle palla det. Nåja jag fick rätt bra koll på den och min andning där så dröjde inte så många timmar innan jag var sedan öppen 10 cm och det började vara dags för krystjobbet… det var litet svårt att släppa lustgas mot att övergå till att se om det var dags för att krysta.

Men sen svängde de om mig och det var dags för det riktiga jobbet. Fast då kändes det som man var i en ny fas och man inte alls kände man behövde någon sorts lustgas eller liknande. Mina krystvärkar var minimala så att jag fick ”ut” Jennifer var mest ren vilja.

Hon kom fram välskapt och frisk. 2995 gr och 49 cm lång.

Även jag mådde bra efter förlossningen och jag gick inte ”sönder” nånstans. Fick bara några stygn i blygläppen. Personalen var förvårnade hur bra det verkligen gick med allt tom hon som var med från början av kvällen (som sluta sitt skift) ringde sen och frågade hur det hade gott.

Efter ett tag så fick vi åka ner till familjerummet på BB, rätt trötta både jag och Olof. Vi blev väckta 8.45 för det var frukost. Många barn som var på bb denna dag och nästa dag. http://www.lthalland.se/t/Birth____29755.aspx


Personalen både på förlossningen och bb var superbra och proffsiga.


/Lycklig Mamma

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 18 april 2013 10:18

Jag och Jennifer täntke ta ett försök att ta oss själva hela vägen till Åland själva. Vi kanske har tur och får låna del av ett hus i Östernäs av en vi känner (nära där jag bodde under mina skolår). Så då är det enkelt att träffa vänner och mamma...

Av Maria - 20 december 2011 14:14


Hej, det var ett tag sen man var här inne och skrev sist... men efter vi haft ett lyckat 35 + 35 fest så började jag så småningom på Ringhals kärnkraftverket som IT-support. Jag trivs bra med gänget här och så... det är enda som är synd att det är ...

Av Maria - 20 maj 2011 12:45


        Snart dags för sommar och sol.. även om det blir mest jobb för mig denna sommar.. ska iallafall vara ledig sista veckan i juni (v. 26).. Inför festen som vi kommer ha den 2 juli. Jennifer kommer behöva ha dagis då dagiset är stängt så b...

Av Maria - 17 december 2010 13:18

Ett händelserikt år - fött en dotter mitt i smäll-kalla vintern. Flyttat permanent till Falkenberg - vulkanutbrott, oljekatstrof, jordbävningar, terrordåd i sthlm och kallt och snöigt... och snart är det jul igen.. och Jennifer snart 1 år.. ja tiden ...

Av Maria - 4 augusti 2010 08:00

Redan augusti.. tiden går fort. Jennifer är 7 månader och det är kul att se hur hon utvecklas. Jag har kommit överens med Tieto att de säger upp mig för då får jag 3 månaders uppsägningstid fast behöver inte jobba under den tiden och kontakt med tr...

Ovido - Quiz & Flashcards