Alla inlägg under januari 2010

Av Maria - 16 januari 2010 14:01

  

På måndag morgon började vi fundera att vi skall åka hem till kvällen men innan man skulle få det skulle en läkare titta till Jennfer. (åkte sen hem på kvällen)


Då märkte läkaren att vänstra höftkulan inte riktigt var som den skulle så en Ortoped ”tillkallades” och han konstaterade det samma. Så fick åka ner till Ortopedavdelningen för att få en skena. http://www.tryggabarn.nu/barn/Page12475.html

Så nu blir det åka till ortopeden 1 gång i veckan för att kolla läget på hur det går + vi får endast bada henne då där på sjukhuset.  Detta pågår ca. 6 veckor.


Här hemma har vi diskuterat mycket angåendev sömn, amning och humör. Än så länge funkar iaf amningen riktigt bra. Men Jennifer är lite surris ibland… men tycker hon ändå är så go och söt =). Mycket sömn har det verkligen inte blivit. Jag har inte sovit särsilt mycket alls… men på något sätt behöver man bara en stunds vila och så känner man sig som människa igen.

Jennifer verkar iaf må bra och får ständig uppassning av mig och Olof så hon har bra föräldrar =).


Hon har redan gått upp 200 gr. Själv har 10 kg kilo försvunnit så väger runt 75 kg nu. Så var faktiskt och köpte en ny jacka häromdagen.. och känner att jag redan skulle kunna träna men väntar med det och tar promenader till börja med.


Njuter för fullt =)

Av Maria - 14 januari 2010 17:23


  

Efter haft förvärkar 2 dygn med dålig sömn ringde jag till Förlossningsavdelningen och rådfrågade dem hur jag skulle göra för visste att jag inte orka ha så ont i 1 natt till utan sömn, så de föreslog att vi skulle åka in och jag skulle få en sömntablett.

Vi var inne på sjukhuset vid 20.45 lördagen den 9 januari och en person kom för undersöka mig med en gång. Då märkte hon att vattnet gått och jag var öppen 5 cm. Så hon sa du kan ju glömma sömntabletten… det blir nog födda bebis istället =).

Så fler personer kom in det var oxo skiftbyte precis då vi kom så det blev extra många i rummet.


Sen började det lite dramatiskt… hon fann inget hjärtljud först.. men efter en ministund som var lång så hitta hon iaf den till slut. Sen koppla de in mig till CTG maskinen. Där märkte de att bebisens hjärtljud inte var så bra under mina värkar så de tillkalla in en läkare oxo för att övervaka det hela.

Han berätta om det inte blir bättre kan det bli akut kejsarsnitt, men efter ett tag så blev alla värden normala och behöll sig normala.

Det var bara sätta ”igång” med en gång, så började med att ta lustgas, som sedan blev verkligen min bästa vän förrutom ett stort puchhjälp av Olof och personalen förstås. Utan den vet jag inte man skulle palla det. Nåja jag fick rätt bra koll på den och min andning där så dröjde inte så många timmar innan jag var sedan öppen 10 cm och det började vara dags för krystjobbet… det var litet svårt att släppa lustgas mot att övergå till att se om det var dags för att krysta.

Men sen svängde de om mig och det var dags för det riktiga jobbet. Fast då kändes det som man var i en ny fas och man inte alls kände man behövde någon sorts lustgas eller liknande. Mina krystvärkar var minimala så att jag fick ”ut” Jennifer var mest ren vilja.

Hon kom fram välskapt och frisk. 2995 gr och 49 cm lång.

Även jag mådde bra efter förlossningen och jag gick inte ”sönder” nånstans. Fick bara några stygn i blygläppen. Personalen var förvårnade hur bra det verkligen gick med allt tom hon som var med från början av kvällen (som sluta sitt skift) ringde sen och frågade hur det hade gott.

Efter ett tag så fick vi åka ner till familjerummet på BB, rätt trötta både jag och Olof. Vi blev väckta 8.45 för det var frukost. Många barn som var på bb denna dag och nästa dag. http://www.lthalland.se/t/Birth____29755.aspx


Personalen både på förlossningen och bb var superbra och proffsiga.


/Lycklig Mamma

Av Maria - 8 januari 2010 10:41

sista gravidbilden nu tagen, (ses i blogg), nu är det bara väntan på att h*n skall komma. Jag har iaf börjat fått känningar nu så det går på rätt väg... gissar själv på att h*n dyker upp nästa vecka... om den inte skulle göra det kommer vi träffa läkare den 14 januari... för bedömning. Just nu blir det mycket vila man orkar inte riktigt göra värsta projekten just nu.


Firade nyår i Halmstad med vänner. Vi åt gott, typ grilla kött med en speciall grill som man kan ha på bordet. Nästan liknande teknik som fondue. Mycket gott !

kollade på raketer och åkte sedan hemmåt vid 1.30 tiden.


God forsättning på nya året !!

kram


Ovido - Quiz & Flashcards