Alla inlägg under december 2009

Av Maria - 22 december 2009 16:28

  


 ... Jobbade årets sista dag idag blir mammaledig imorgon, dagen innan julafton. Dock är man förskyld.. blev det jag oxo.. jag som varit frisk hela graviditeten annars.. 14 kg ”tyngre” , sen  Olof har fått en ”släng” av lungsäckinflamation, så han har svårt att andas ibland och sova. Så vi är lite hängiga hela familjen här inför jul. Men julen firas med glädje och värme ändå.

Jag önskar Er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR…


Läs gärna vidare här ang tillbakablick och framåtblick…


2009


Oslo, Norge , mars 3 dgr med jobbet


Någongång i slutet av mars blev jag gravid


Göteborg, påsk, prövar rollspel för första gången och Olof och jag tar vår sedvanliga dans”runda”


I början av maj första möte med barnmorskan


Åland, kristi himmelsfärdshelgen med bland annat väldigt kul tjejfest


Firade enkel födelsedag i juli på Åland o sthlm i fint väder


Bröllop Fidel och Tina i juli


Ultraljudet i slutet av juli


Semester i augusti med bland annat resa till Lalandia och Köpenhamn, Danmark


Spa och fint väder, Varberg , september


30 september, stänger kontoret i Halmstad


5 oktober åter i stockholm och jobbar men även hemifrån ibland.


Olof och Amanda i sthlm i oktober , ser filmen upp och ser på dinosaurerier på globen.


7 november Paul van dyk och flytt av möbler

19 november helt flytt av alla saker


20 november försäljning av lägenheten klart


20 november, nu offentligt sambo med Olof (och Amanda)


1 december, jag och Olof firar 2 årsdagen

8 december, vändning av bebis


23 dec – mammaledig


Och mycket mer…..



Inblick i 2010……

Förhoppningsvis bebis kommen till jorden

Många som fyller 30 och 35

2 bröllop till hösten

Mammaledig iaf till hösten 2009, sen kanske börja jobba deltid lite grann beroende lite på jobbet.

Kanske flyttfunderingar på högnivå…


kramiz

/M

Av Maria - 9 december 2009 08:18

Jag och Olof kom lite innan 8 till sjukhuset och det första vi fick göra är ett ultraljud, (här i sverige får man oftast bara göra 1 ultraljud endast), så det var spännande att se.. den var fortfarande felvänd och vägde lite mindre än en medel bebis för dess "ålder", men inte så att det var någon fara. Sen fick vi ett gå till ett rum där de mätte bebisen puls och sånt och förberede mig inför att läkaren skulle komma...

När hon kom förklara hon lite hur det skulle gå till och gav mig lugnande och en medicin som får livmodern att slappna av... sen var det dags för försöket.. kändes inte ont men det var inte direkt skönt heller.. och hon lyckades =)

hon blev lika glatt överaskad som vi eftersom det inte händer så ofta att det lyckades.. sen fick man vänta och ligga stilla och kolla att allt såg bra ut även efterråt.. sen några stunder senare .. fick man gå upp och äta frukost... sen kolla de än gång till innan vi gick hem..


Dock finns det inga garantier att den stannar kvar i detta läge... den kan vända sig tillbaka... men vi hoppas på den trivs i sitt nya läge =)


så allt gick väldigt smidigt så vi var klara redan vid 11.30 .. vi hade räknat med hela dagen... och all personal var jättebra. så jag och Olof hann köpa de sista julklapparna i stan innan vi åkte hem.


Sen på kvällen åkte vi på Amandas scouters luciafirande... alltid lika mysigt.


JO nu ser magen mer ut som en bebismage =) ... den fick en annan form och känns lite annorlunda nu. Se bild här längst ner. Forsatt trevlig dag.


  

Av Maria - 4 december 2009 06:33

Jag var till barnmorskan i veckan och fick veta att bebisen fortfarande inte vänt sig, så nu har vi bokat in ett vändningsförsök som jag skall göra i Halmstad sjukhus tisdagen den 8.


Så här går det till.. först tar de ett ultraljud och kollar igen om bebisen inte vänt sig… om inte får man en medicin som slappnar av livmodersmusklerna så försöker de sen vända barnet.. detta skall gå smidigt annars gör de inte detta. Sen får man ligga under observation efterråt. 50 % av vändningsförsöken lyckats… sen ska jag oxo säga det finns en risk även om den är jätteliten att det händer något med fostrets hjärtljud och då endast då kan det faktisikt hända att man får kejsarsnitt samma dag.. så vem vet kanske blir barn redan på tisdag.. men förhoppningsvis går allt bra.. om den inte lyckats vända sig och mår bra kommer det bli ett plannerat kejsarsnitt


Och om den vänds rätt och allt ser ok ut så är det bara vänta på vad som händer. Ja det blir ju riktigt spännande det här men jag är inte orolig… man är ju i goda händer och Olof följer självklart med mig på tisdag.. och barnmorskan sa lite lättsamt att du kan ju ta tandborsten med =)


Idag fredag ska min sambo på curling i landskrona.. skulle vara kul att testa det.. dock är det säkert svårare än vad d ser ut på tv. Sen på lördag får vi gäster från gbg på dagen och sen ska vi på födelsedagskalas på kvällen


Trevlig 2:a advent.


Kram

Ovido - Quiz & Flashcards